Wiele czynników sprawia, że sytuacja na globalnym rynku meblowym jest bardzo dynamiczna. Branża home&garden utrzymuje mocną pozycję, na co wpływ miała między innymi pandemia, która uświadomiła konsumentom, że dobrze mieć przydomową strefę relaksu. Przewiduje się utrzymanie popytu na wysokim poziomie, jak również spory rozwój sektora e-commerce w branży. Klienci coraz częściej korzystają z zakupów internetowych.

Branża home&garden po pandemii

Sytuacja w branży home&garden jest niezwykle dynamiczna. Ma na to wpływ wiele czynników w tym chociażby pandemia COVID-19, której echa nie milkną, wojna na Ukrainie, inflacja osiągająca w wielu krajach wysoki poziom, drogie paliwa i spore wahania na rynku walut. Do zmiennej sytuacji musimy się przyzwyczaić, a w planach biznesowych uwzględniać tego rodzaju aspekty. Nie wszystko można przewidzieć, jednak elastyczność i śledzenie sytuacji na rynku z całą pewnością będzie pomocne w prowadzeniu efektywnego biznesu i osiągnięciu planowanych wyników.

Najgorszy okres pandemii mamy już za sobą, jednak na rynku dzieje dużo, co z kolei przekłada się na ceny transportu, materiałów, a w efekcie na ceny mebli. W przeciągu ostatnich 2 lat stawki za fracht kontenerowy osiągnęły niemalże rekordowy poziom. Wpływ na to miała nie tylko pandemia, ale też ogólne warunki rynkowe. Transport i logistyka zmagały się przede wszystkim z zamknięciem granic, co uderzyło w niemalże każdą branżę. Zanotowano także spadek zatrudnienia w transporcie i magazynach, co również miało wpływ na stabilność rynku.

W ostatnich miesiącach 2022 roku, zauważalny jest jednak spory spadek stawek frachtowych, co dotyczy przede wszystkim szlaków handlowych azjatyckich. Głównymi czynnikami wpływającymi na zmniejszenie kosztów jest spowolnienie chińskiego eksportu. Ponadto, sprzedawcy detaliczni są już zdecydowanie mniej zależni od Azji.

Dynamiczna sytuacja na rynku, zarówno pod kątem cen transportu, jak i dostępności produktów sprawia, że niezbędne jest jej ciągłe monitorowanie oraz bieżąca analiza. Wpływa to znacząco na usprawnienie procesu importu i eksportu produktów, co z kolei przekłada się na możliwość realizacji celów biznesowych zgodnie z założonymi planami.

Rosnący w siłę e-commerce

Pomimo niezwykle dynamicznej i niejednokrotnie niestabilnej sytuacji na rynku, okres pandemii sprawił, że coraz więcej osób decyduje się na organizację swoich przydomowych stref relaksu. Meble ogrodowe, grille, pergole, baseny – to wszystko kupujemy coraz chętniej, tak aby niezależnie od sytuacji cieszyć się chwilą wypoczynku na świeżym powietrzu. Organizujemy nie tylko ogrody, ale też tarasy i balkony. Sporo osób zainwestowało w działki, stąd również chętnie wybierają do wyposażenia takiego miejsca odpowiednie meble ogrodowe.

Pandemia uświadomiła nam, że może dojść do sytuacji, w której nie będziemy mogli wybrać się na zagraniczne wakacje, żeby odpocząć, tak więc własny skrawek zieleni jest wręcz niezastąpiony. Taka sytuacja przekłada się na większy popyt na meble i akcesoria ogrodowe, które pozwalają taką przestrzeń urządzić.

Globalne trendy pokazują, że w siłę rośnie e-commerce. Wiąże się to poniekąd z sytuacją do jakiej przyzwyczaiła nas pandemia. Brak możliwości wychodzenia z domu sprawił, że zakupy robiliśmy przez Internet – niezależnie od branży. Wśród wielu konsumentów tak już zostało. Decydujemy się na zakupy on-line, ponieważ jest to zdecydowanie wygodniejsze rozwiązanie. Produkt trafia bezpośrednio do domu, bez konieczności odwiedzania sklepów. Według raportu PwC “Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018 – 2027”, prognozowana wartość rynku e-commerce w samej Polsce w 2027 roku wyniesie 187 mld PLN. Co na przestrzeni lat 2021 – 2027 oznacza wzrost o 94 mld PLN. E-commerce stało się nieodłącznym kanałem sprzedaży niemalże w każdej branży i w wielu krajach. Oczywiście nie brakuje wciąż osób, które wybierają sklepy tradycyjne, chcą bowiem produktu dotknąć, zobaczyć go na żywo przed zakupem. Łącząc sprzedaż stacjonarną z internetową można uzyskać najlepsze wyniki sprzedażowe.

Trendy i prognozy na przyszły rok

Zapotrzebowanie klientów na meble ogrodowe z całą pewnością nie spadnie. Każdy ma w pamięci czas pandemii i lockdownu, które uświadomiły nam, że własna przestrzeń do wypoczynku na świeżym powietrzu jest niezastąpiona. Stąd popyt na meble i akcesoria ogrodowe będzie utrzymywać się na wysokim poziomie. Z całą pewnością przyśpieszy też sprzedaż w sektorze e-commerce, który ciągle się rozwija.

Rosnąca świadomość konsumentów sprawia, że coraz chętniej wybierają meble z materiałów o zwiększonej wytrzymałości na zmienne warunki atmosferyczne, tj. aluminium, stal, technorattan. Tego rodzaju produkty sprawdzają się w użytkowaniu przez kilka sezonów, co dla wielu klientów ma dzisiaj ogromne znaczenie. Przyszłość to meble z wykonane z materiałów doskonale przystosowanych do zmiennej aury, bryły nowoczesne, ale i minimalistyczne, które dają szerokie możliwości aranżacyjne.

Sytuacja na rynku globalnym wymaga stałego monitorowania, ponieważ mamy dziś do czynienia z wojną na Ukrainie i dynamicznymi zmianami rynków światowych. Ciężko więc jednoznacznie określić, co może wydarzyć się za kilka miesięcy. Z tyloma zmiennymi nie mieliśmy do czynienia od dawna – rynki muszą mierzyć się obecnie z wieloma wyzwaniami. Dotyczy to wielu branż w tym także home&garden.