Pomimo trudnej sytuacji na rynku, marka Mirpol nie zwalnia tempa. Rozwój produktów segmentu premium, ekspansja na rynki Bliskiego Wschodu – o planach na 2023 rozmawiamy z Emilem Dudzikiem, CEO firmy Mirpol . 

Mijający rok to między innymi koniec pandemii, wojna na Ukrainie, wysoka inflacja. Wydaje się, że to ciężki czas na prowadzenie biznesu – niezależnie od branży. Jak podsumowałby Pan ten okres? 

Żyjemy obecnie w środowisku VUCA 3, czyli w środowisku chaosu, które charakteryzuje się między innymi zmiennością, niepewnością i złożonością. To, co można było kiedyś zaplanować, teraz nie zawsze da się przewidzieć. Nie ma już miejsca na długoterminowe plany i wizje. Jest to bardzo widoczne w środowisku managementu. Tak więc, działając na rynku krajowym i międzynarodowym, trzeba mieć te wszystkie aspekty na uwadze. 

Po dobrych okresach pandemicznych i popandemicznych, gdzie firmy mocno skupiły się na odbudowywaniu magazynów oraz przy mocnej koniunkturze spowodowanej odbudową rynku, przyszedł czas załamania. Głównymi czynnikami była tutaj wojna, szalejąca inflacja, załamanie się rynku kredytowego, podniesione stawki WIBOR, wysoki koszt pieniądza. Spowodowały one spadek popytu na dobra konsumpcyjne, co było zauważalne nie tylko w kraju, ale i w Europie. 

2022 to też rok wysokich cen frachtów morskich, które wzrosły niemalże o 1500% w przypadku cen za kontener morski. Z kolei po paru miesiącach, koszty frachtu wróciły do poziomu z lat 2018 – 2019. To wyraźnie pokazuje, że wyżej wspomniany chaos, ciągle nam towarzyszył. 

Prowadzenie firmy w takich warunkach rynkowych to spore wyzwanie. Jaki był ten rok dla marki Mirpol? 

Pomimo zawirowań na rynku nie zwalniamy tempa. Kończący się rok był czasem wielu przemian i rozwoju w nowych kierunkach. Zmieniliśmy profil działania firmy – z produktów pierwszocenowych, które są ogólnodostępne, przeszliśmy na działanie w obszarze produktów premium. Chcemy proponować naszym klientom coraz ciekawsze rozwiązania – nowoczesne wyposażenie ogrodu i doskonałą jakość. 

Co może Pan określić jako największy sukces roku 2022? 

Niewątpliwym sukcesem jest zaistnienie na rynku DIY i wejście do tych znanych sieci, które wcześniej broniły się przed droższymi produktami. Co więcej, finalnie okazało się, że te właśnie produkty były poszukiwane przez konsumentów i zapewniały najwyższy stopień rentowności. 

Ponadto, ugruntowaliśmy swoją pozycję lidera mebli ogrodowych oraz wyposażenia ogrodu na rynku polskim i zagranicznym, gdzie klienci w sposób szczególny doceniają takie stabilne firmy jak nasza. Konsumenci chętnie wybierają rozwiązania proponowane przez marki, które potrafią dostosować się do szybko zmieniającej się rzeczywistości i oferować optymalne dopasowane produkty – taką właśnie firmą jesteśmy. Obserwujemy i analizujemy rynek, żeby w ten sposób dostarczać klientom meble i wyposażenie ogrodu “szyte na miarę”. 

Czas pandemii sprawił, że wszystkie branże postawiły mocno na e-commerce. Klienci chętnie korzystają z zakupów on-line. Jak marka Mirpol reaguje na te trendy? 

W dalszym ciągu zauważalny jest trend zakupów on-line. W czasie szalejącej inflacji, konsumenci szukają okazji cenowych właśnie w sieci. Trzeba tutaj jednak wyraźnie podkreślić, że wszechobecny kryzys, niestety również dosięgnął branżę e-commerce. W obecnej, dosyć ciężkiej rzeczywistości dla konsumentów, ucierpiał koszyk klienta z półki średniej. Inaczej jest w przypadku produktów premium. Tutaj ten kryzys nie jest tak bardzo widoczny. 

Warto dodać, że zdecydowanie wchodzimy w czas, gdzie to właśnie marki premium będą wiodły prym. Produkty z najwyższej półki, nawet w czasach kryzysu, rzadko tracą na wartości. 

Ostatnie miesiące to intensywny i trudny czas, zwłaszcza w kontekście sytuacji na rynku. A jaki będzie rok 2023? 

2023 będzie rokiem dużych możliwości i szans. Jednak być może wiele firm nie dostrzeże tych możliwości, jakie daje trudna sytuacja rynkowa. Bardzo ważne jest to, żeby na bieżąco obserwować branżę, analizować sytuację i wyciągać wnioski. 

Będzie to też rok, który pokaże, czy firmy są dobrze przygotowane do czasów, gdzie koniunktura nie sprzyja. Łatwo jest bowiem rozwijać firmę w korzystnych warunkach, natomiast w momencie, kiedy rynek ogarnięty jest przez kryzys, rozwój i prowadzenie przedsiębiorstwa wymagają zdecydowanie większej pracy oraz dostosowywana swoich działań do szybko zmieniających się warunków. 

Dużo mówił Pan o produktach premium – czy to jest kierunek, który firma obrała na przyszły rok? 

Ciągły rozwój produktów i kategorii premium to zdecydowanie nasz priorytet. Chcemy stworzyć nową markę produktów, za którą stoi jakość i elegancki design. Zaproponujemy klientom spójne kolekcje mebli sygnowane nowym logo, przedstawimy też koncepty na modne aranżacje stref relaksu. 

Zależy nam też na ekspansji, na rynki Bliskiego Wschodu, gdzie sezon na produkty segmentu home&garden trwa cały rok. Co więcej, jest to też rynek klienta premium, który sięga po produkty modne, funkcjonalne i jakościowe. Czujemy, że będzie to właściwy kierunek rozwoju. 

Ostatni rok pokazał jednak, że nie zawsze jesteśmy w stanie przewidzieć do końca tego, co może wydarzyć się na rynkach międzynarodowych. Dlatego zdajemy sobie sprawę, że musimy być przygotowani na każdą okoliczność. Nie budujemy więc obecnie długoletnich strategii, natomiast pracujemy na scenariuszach, które mogą wydarzyć się w przyszłym roku.